Jeg fant bilde av en murvegg på nett til å teste med. Jeg så den hadde små ujevnheter og noen mursteiner var lysere/mørkere enn andre.
Jeg beskar mursteinene for å prøve å få en sømløs vegg. Jeg måtte bruke clone stamp tool i photoshop en del pga steiner med forskjellige farger og pga skeive steiner. Etter at det var gjort tilet jeg bildet 500 piksler horisontalt og vertikalt for å lettere kunne se sømmen og bruke clone stamp tool for å fjerne det.
Etter å ha lagret murveggen som egen tekstur lagret jeg en kopi og skrudde en del på eksponering for å få svart hvitt bilde. Dette gjør jeg for å lage en bump map som kan hjelpe med å lage ujevnheter i teksturen inne i 3ds Max. Jeg valgte å la mursteinen bli forskjellig påvirket av bump map på denne.
Bildet til høyre er rendret med bump map aktivt. Bildet til venstre har ikke bump aktivert. Bump gir en ekstra dybdefølelse i teksturen.
Jeg testet med og uten bump på asfalten jeg hadde tatt bilde av også.
Jeg fant et tre på nett som jeg skar ut og fjernet bakgrunnen på. Dette treet skal jeg bruke som entourage. Det betyr ting å pynte opp scenen med, f.eks trær, planter, gress, mennesker og dyr.
Her er treet uten bakgrunn.
Her er alpha map av treet. Som en forstår representerer det lyse området i en alpha map det som faktisk skal vises inne i 3ds Max.
Her er en testrender fra 3ds Max med teksturene og entourage. Her kan en se treet, personen og gresset jeg la til som entourage. Asfaltteksturen og mursteinen er teksturene jeg lagde.