Jeg begynte å legge på gress fra et bilde jeg hadde normalisert fargene på for å få mer jevne farger.
Jeg satt inn damen fra tidligere oppgave og tenkte jeg skulle sammenligne størrelsen med døren for å få en referanse.
Jeg kopierte damen og stilte eksponeringen helt ned og valgte blending mode "mykt lys".
Etter å ha lagt til nytt gress og stilt på fargene følte jeg at gjenskinnet fra vinduet i renderbildet ikke stemte helt.
Jeg markerte vindusområdet med lasso og stilte på hue/saturation og curves for å få litt mørkere grønnfarge.
Jeg klonte gress med grass-brush for å lage en mer ekte følelse av gress rundt kantene.
Slik ble sluttresultatet. Jeg synes fargemetningen virket litt sterk så jeg tok den ned da jeg ferdiggjorde bildet.
Her er renderbildet med entourage rett i fra 3ds Max.
Det er både fordeler og ulemper med begge metodene å legge til entourage. Jeg føler skyggene blir bedre om en legger til entourage i 3ds Max, spesielt på trær der jeg legger flere planes med rotering for å skape en jukse-3d-figur.
En har derimod mer kontroll på fargene i photoshop. Jeg liker også at en lettere kan legge til gress med å klone inn i bildet, skjære ut og til slutt blende inn slik at en får med skyggen på bakken. Dette photoshop-gresset ser litt bedre ut enn den flate teksturen.
Det er derimot vanskelig å få ting til å se helt ekte ut med begge metodene. Bilen jeg la til følte jeg var vanskelig å få til å stemme helt med renderen. Det kan ha noe med selve vinkelen på bildet jeg valgte som bare var nesten korrekt, men som kunne passet bedre.
Jeg tror jeg vil prøve å kombinere disse metodene neste gang jeg lager et slikt bilde siden de har hver sine fordeler og ulemper.
Her er videopresentasjonen jeg lagde til dette prosjektet: