mandag 15. september 2014

CADHP1 - dag 1

I dag starter jeg med et prosjekt som går over 14 dager. Vi skal modellere en messestand fra eksempel vi finner, lage tegninger/layout til 10 objekter fra standen, importere hele modellen til 3ds Max for teksturering og rendering, lage en kort kameraanimasjon og behandle renderbilder i photoshop. I tillegg til dette skal vi daglig dokumentere hva vi gjør her på bloggen. Første dag har gått med til å kikke på forskjellige messestands og finne noen jeg kunne tenke meg å modellere. Jeg sendte inn 3 forslag og kommer til å få tilbakemelding, mest sannsynlig i morgen, om hvilken jeg har blitt tildelt. Her er forslagene jeg sendte inn:

Messestand 1, modelleringsmuligheter:


  • Stol ved bord
  • Bord
  • Barstol
  • Bein til barstol
  • Rundt avskåret resepsjonsbord
  • TV-skjerm
  • Stativ til skjerm
  • Stor stol innerst
  • Stol/rygg til resepsjon
  • Vegg/tak med logo
 


Denne hadde mange forskjellige former og jeg synes den var fint satt sammen. Jeg tror noen av de runde formene som f.eks stolene kan bli en utfordring å modellere. Standen har mange lys i taket så jeg tror den blir godt nok opplyst. Standen inneholder en del objekter så det kan være litt tidskrevende å lage, men noen av objektene er kopier så en kan kopiere en modell til flere. Tekstur og rendering kan bli en utfordring i taket. Jeg må i så fall finne og lage en tekstur som ligner på det selvlysende taket her i eksempelet.

Messestand 2, modelleringsmuligheter:





  • Stol
  • Stolbein
  • Bord ved stoler
  • Bordbein
  • Resepsjonsbenk
  • Hylle til PC, skjerm og tastatur
  • PC-skjerm
  • Spotlight
  • Brosjyrestativ
  • Kuleobjekt til venstre


Denne ser litt krevende ut med tanke på at det er mange forskjellige former og to etasjer. Den ser samtidig fin og innbydende ut. Det ser ut som denne har nok lyskilder til å bli ganske greit opplyst mange plasser. Det er mulig at noen av skyggeområdene må lyses opp med omgivelseslys fra utenfor standen. Det er mulig denne vil kreve en del tid å lage siden den inneholder mange forskjellige detaljer. Teksturering og rendering kan gå kjappere her med tanke på at det er veldig rent med hvitt og blått.


Messestand 3, modelleringsmuligheter:
 
  • Stol ved bord
  • Stolbein
  • Bord
  • Høy stol ved resepsjon
  • Stolbein ved resepsjon
  • Skjerm og bein
  • Resepsjon
  • Bakvegg med logo
  • Vegg til oppheng
  • Søyle til tak


Denne fremkommer kanskje litt mer ren enn de andre og krever kanskje ikke like mye tid. De to forskjellige stolene kan fortsatt kreve litt jobb med å modellere. Belysningen ser ut som den er innebygd i taket som dekker en stor del av området, men det er fare for at det blir for mye bakbelysning og for lite frambelysning med kun dette lysoppsettet. Denne modellen krever nok ekstra belysning fra en kilde bak kameraet. Tekstureringen og renderingen ser grei ut i og med at det er rene farger som går igjen.

Jeg synes forslag 1 og 2 ser mest krevende ut å lage. Jeg tror og håper at disse er eksempler jeg vil klare å lage uten for mange problemer med min nåværende DAK-kunnskap. De 2 første forslagene vil nok gi meg mer utfordring og jeg kan potensielt lære mer av å lage disse. Ulempen med de messestandene er at jeg kun finner 1 bilde av hver, så ting i bakgrunnen må jeg i så fall improvisere fram.