torsdag 12. mars 2015

CADHP2 - dag 18

I dag fortsatte jeg fra i går og har fått rendret 5 forskjellige bilder fra 3ds Max med Mental Ray renderen.

Da jeg skulle rendre et eksteriørt bilde av huset kom jeg på at jeg laget et horisontalt skille på veggen i 2. etg der jeg skulle bruke en annen tekstur. På elevation views fra plantegningene jeg fant så det ut til at det skulle være annerledes enn resten av bygget her.

Jeg gikk da inn på hver vegg og valgte den enkelte flaten som skulle få en treaktig tekstur.

Jeg ville rendre en top view av hver etasje med møbler for å vise hele huset med inventar. For å gjøre dette lagde jeg selection set av hele huset og brukte funksjonen slice plane. Nå kunne jeg kutte bort alt som var over denne slice plane.

Første gang jeg prøvde dette fikk huset en offset, slik at møblene ikke lenger var der de skulle være. Jeg gikk tilbake til start og prøvde igjen og nå fungerte det perfekt.

Nå var jeg snart klar for en top view render.

Mens ting rendret jobbet jeg i Photoshop med etterbehandling av bilder. Jeg la til bakgrunn i vinduene og erstattet alt gresset utendørs. Jeg synes gress ofte er best å legge til i etterbehandlingen da det ser bedre ut.

Jeg så at parkett-teksturen reflekterte for mye og måtte gå inn i texture settings for å fikse dette. Det endte opp med at jeg tok teksturbildet inn i en ny arch and design, laget en bump map av den og stilte på reflections til å være veldig lav.

 Jeg brukte et lite render region vindu for å se forskjellen før og etter. Det nye resultatet ble bra og en del lysere. Nå kan jeg rendre hele bildet på nytt med bedre resultat.

Jeg laget en kameraanimasjon med flere "klipp" der jeg flytter kameraet umiddelbart ved neste keyframe til neste område i huset. Det fungerte veldig bra. Jeg laget en liten graf på første kamerabevegelse og siste slik at kameraet både starter og stopper litt rolig. Ellers holder kameraet jevn fart siden jeg valgte lineær graf.

 Jeg la inn personer på noen av bildene. Litt grain ble lagt til noen ganger for å matche omgivelsene bedre. Skygger trenges også. Fargene må også justeres.

 Jeg la også inn en katt som stod ved vinduet. Nå ser det ut som den flyter i løse luften.

 Med litt skygge ser det med en gang bedre ut. Jeg malte bare skyggen med brush, tonet den ned en del, lagde en liten gradient på den og bruke blending mode for å få den til å gå bedre sammen med parketten.

 En kan se små refleksjoner av andre elementer i glasset. Derfor synes jeg katten også burde være såvidt synlig der.

 Nå skimter en hodet til katten i vinduet.

Jeg la til nytt gress på den eksteriøre renderen. Jeg brukte også brush med gressform for å lage mer gradvise overganger fra gress til steinområdet.

 Top viewen trengte også nytt gress. Jeg skar ut formen etter hvert. Asfalten helt til høyre ble ikke helt som den burde være. Teksturen så rett skalert ut i viewporten da jeg sjekket både før og etter render så jeg vet ikke hvorfor den ser så oppskalert ut her.

 Jeg fikser det uansett med ny asfalttekstur som legges oppå.


Det ser mye bedre ut nå. Asfalten en skimter fra innsiden av garasjen gjennom portåpningen er fortsatt den gamle. Det er stor forskjell.


Nå skal alt stemme ganske godt.