torsdag 5. mars 2015

CADHP2 - dag 13

I dag har jeg brukt en del tid på å rette opp mål i Revit og satt constraints på målsetting. Dette er noe jeg ikke var for vant til så det krevde en del tid. Nå er i alle fall målene rettet mer opp og mer avrundet for å gjenspeile en virkelig setting der en gjerne ikke har for mange mål ned til hver eneste millimeter.

Jeg gikk gjennom alle vegger, dører og vinduer og låste avstandene mellom disse slik at ingenting flytter på seg når et annet mål blir forandret.
Jeg måtte også passe på å sjekke målene i andre etasje med 1.etg som underlay slik at veggene passer sammen.

Trappen er 1100mm bred så jeg låste veggene rundt til denne bredden for å unngå noen som helst åpninger der det ikke er tiltenkt.

Avstandene mellom vegger, dører og vinduer ser ut til å ha blitt godt forbedret, men selve dørene og vinduene har noen ganger mål som ikke er avrundet. Disse dimensjonene vil forbli som de er for å opprettholde standarddimensjonene de kommer med.

Jeg har nå linket Revit-filen til 3ds Max. På denne måten kan jeg oppdatere ting i Revit og få de samme oppdateringene med meg videre i 3ds Max om det skulle være nødvendig. Jeg liker denne måten å jobbe på.

Jeg prøvde forskjellige instillinger da jeg skulle importere objekter fra Inventor. Body objects gav ikke altfor mange ekstra valg.

Meshes gav valg på hvor høy oppløsning en ville ha. Dette påvirket antall faces/polygoner i modellen.

Etter å ha sammenlignet begge ser jeg at meshes kan være mer sparsommelig på antall faces og samtidig se best ut. Body objects ble mer kantete på avrundede objekter, selv om den brukte flere faces.

Etter å ha importert hyllen ser jeg at noen modeller gir for mange faces. Det kan fort ende opp med at 3ds Max går veldig treigt etter hvert hvis en har for mange modeller med mange polygoner. Jeg bestemte meg for å bruke shrinkwrap funksjonen i Inventor for å minimere antall polygoner.

Jeg tok også en del previews på visse deler for å sjekke at ting jeg ønsket å beholde ikke forsvant.

Hole patching fungerte ikke alltid like bra. I preview ser jeg at denne modellen ville blitt tettet igjen.

Disse modellene ser ganske like ut, men de består av et ganske forskjellig antall polygoner. Modellen til venstre har 7432 polygoner og den til høyre har 128264. Det var en ganske stor forskjell til å se så identiske fra denne avstanden. Jeg er glad jeg endte opp med shrinkwrap for å spare systemressurser i 3ds Max.

Nå var det klart til å legges inn i 3ds Max. Jeg grupperte objektene og flyttet pivotpunktet til å være nederst på objektene som skal settes på gulvet. Jeg kan da snap'e objektene til rett høyde på gulvet.

Nå har jeg fått inn alle objekter i 3ds Max og sortert de til sine egne layers. Det skal bli bra å fortsette med visualisering nå.