onsdag 11. mars 2015

CADHP2 - dag 17

I dag har jeg fortsatt med siste del av teksturering før jeg tester lys og renderinstillinger.

Nå som jeg har valgt å break link til Revit får jeg mer kontroll på alle elementene. Jeg kan nå velge individuelle flater og gi de forskjellige teksturer. Her har jeg forskjellige teksturer på utsiden av veggen og på innsiden.

Dørene og vinduene var trefarget. Jeg ønsket en mer ren hvitfarge og farget alle vinduer og dører hvite, etterpå valgte jeg selve glasset foran og bak og gav det glasstekstur.

Etter hvert satte jeg inn persienner. Det virket som et bra valg for å holde uttrykket moderne og ryddig.

Mange av objektene var satt sammen til en solid mesh, så for å kunne teksturere den med forskjellige teksturer måtte jeg velge individuelle polygoner og sette tekstur på disse.

Etter hvert var det på tide å teste rendering. Det tar veldig lang tid. Først skal final gather kalkuleres og så rendres bildet. Til sammen kan det ha tatt 7 timer. Det er mulig jeg tester både iRay og Mental Ray til rendering for å se hva som fungerer best. iRay har fordelen med at den bruker både skjermkortet og prosessoren som kan gi den ekstra fart. Mental Ray bruker kun prosessoren og utnytter da ikke nødvendigvis all maskinkraft som er tilgjengelig. Her er et screenshot fra kalkuleringen av final gather som skal beregne hvordan lyset skinner.