lørdag 7. mars 2015

CADHP2 - dag 14

I dag begynte jeg å se på huset og objektene i 3ds Max.

I det jeg begynte å se på huset innså jeg at jeg burde legge til vinduet og ventilen på taket i Revit. Veggen i andre etasje ser todelt ut og jeg ville gjerne lage et lite skille her før jeg fortsatte i 3ds Max.

Jeg måtte inn og editere veggen fra siden og låse opp noen dimensjoner fra toppen for å få lov å sette offset på disse.

Jeg fikk en del feilmeldinger da jeg gjorde dette og vegger som forsvant så jeg måtte bruke en del tid på å rette opp dette Slik så huset ut før jeg begynte å editere veggen. Kanten mangler her.

Her har jeg fått ryddet opp litt og fått på plass vegger og constraints som laget feilmeldinger da jeg valgte modify på veggen. Veggen har nå et lite skille horisontalt som på elevation viewet. Jeg stilte på høyden til vinduene for å sette seg akkurat på denne linjen akkurat som elevation view fra referansebildet.

 Etter å ha sjekket på nett fant jeg ut at takvinduer skulle være ganske greit å sette inn. Jeg måtte bare importere en annen type family i vinduskategorien. Problemet var bare at vinduene satte seg oppå taket og gikk ikke nedi som det skulle. Jeg vet ikke den nøyaktige grunnen til dette.

Jeg åpnet opp family og kikket på modellen. Her ser jeg tydelig at vinduet henger over flaten som er taket.

Det var heldigvis lett å fikse ved å bare flytte selve vindusgeometrien ned et stykke.
 

Her er vinduet før og etter. Det til venstre passer bedre inn.

Nå fikk jeg begynt i 3ds Max og tror at alle småting i Revit skal være løst. Jeg fant fram Inventor-delene jeg hadde laget og flyttet dem rundt der jeg vil ha dem. Jeg kikket rundt på 3D Warehouse og lastet ned en del modeller og importerte dem.

Noen måtte editeres litt for å få til å passe. Det hendte jeg måtte eksplodere noen modeller for å få editere de siden de var laget som en solid mesh. Her flyttet jeg på flater for å ordne et hull til en egen vask jeg ville sette inn.

Jeg har fått satt inn en del modeller i første og andre etasje og er snart klar for teksturering og lyssetting.