torsdag 15. januar 2015

CAVm4 innlevering - dag 1

Vi har lært mer om materialer og rendring med en annen rendermotor i denne modulen. Tidligere har vi brukt iRay, men nå har vi fått prøve ut Mental Ray. Denne renderen krever litt mer innstillinger for å gi gode resultater.

Jeg kikket litt på Revit-filen og bestemte meg for å gå for 2. etg i huset. Det åpne området merket med lysegrønt synes jeg hadde mest potensial for fine renderbilder.

Jeg importerte alle elementene fra Revit-filen, men bestemte meg etter hvert for å skjule terrenget og de ekstra husene rundt. Jeg planlegger å legge til bakgrunnsbilder i vinduene i Photoshop etter rendring.

 Jeg fant fram noen modeller jeg hadde laget fra før og noen modeller fra 3D Warehouse.

Jeg prøvde først å laste ned modeller til SketchUp 2014 og 2013, men disse ville ikke importeres i 3ds Max. SketchUp 8 fungerte som det skulle.

Noen modeller bestod av enkel geometri som dette kjøleskapet som var laget av en enkel boks med kjøleskaptekstur.

Jeg byttet det ut med en modell som hadde mer 3D-geometri som jeg kunne teksturere selv. Dette gir bedre kontroll over resultatet.

Har fått satt inn en god del elementer, teksturert, satt inn lys og laget daylight system. Det begynner å bli klar for rendring.