Etter reinstallasjon av alle Autodesk-programmene fikk jeg endelig importert modeller til 3ds Max.
Her har jeg fått plassert objektene. Nå begynner finpussing, teksturering, lyssetting, importering av ekstra modeller til visualiseringen og renderinstillinger.
Begynner å få noen lys på plass. Lampene som er laget i Inventor har plass til to lyspærer, derfor la jeg inn to lys ved siden av hverandre. Jeg valgte derimot å kun beholde ett lys per lampe da det vil gjøre lyskalkuleringen i 3ds Max kjappere. Flere lyskilder kan gi lengre rendertid.
For å sjekke om teksturene fungerte greit på nært hold og om den lille noise-effekten i bump-map var det veldig praktisk å velge et lite område på skjermen og kun rendre det. En sparer mye tid på dette.
Her ville jeg se hvordan den glossy effekten så ut på chrome- og hvit plastikktekstur. En kan se området jeg har valgt i viewporten og det lille røde området i rendervinduet som viser renderen.
Det endte opp med å bli en del forskjellige teksturer i scenen.
Jeg la inn ekstra elementer for å fylle inn scenen.
Nå var alle objektene på plass og det var på tide å rendre.
Slik så renderen ut.
Jeg rendret også ut et pass med Ambient Occlusion for å få mer markerte kanter.
Til slutt rendret jeg ut z-depth pass som gir dybden i bildet forskjellige gråtoner. Her ser en at hvitt representerer geometrien som er nærmest og svart lengst ifra.
Her har jeg satt sammen de forskjellige rendrene, lagt til bakgrunn og fargekorrigert.